Mindenkinek szüksége van Önmagára

...Képesek legyünk vigyázni arra, hogy az adott perc pontosan úgy teljen el, ahogyan azt szeretnénk...az a perc soha többé nem jön vissza...Ez óriási hatást gyakorol jövőnk építőköveire...

Az Ayurvéda rövid története és filozófiája

Az Ayurvéda nemcsak a tudományt, de a vallást és a filozófiát is magában foglalja. Az élet útjának egészét szentségnek tartja. A filozófia kifejezés az igazság szeretetére utal, s az Ayurvédában az igazság a Lét, a Tiszta Létezés, mint az élet Forrása. Az Ayurvéda az igazság tudománya, ahogyan az az élet által megmutatkozik.

Az irodalom egésze a teremtés Samkhya filozófiáján alapul (két szanszkrit szóból: igazság és tudás). Az igazság látói a rishk az Igazságot vallásos gyakorlatok és szabályok révén fedezték fel. Intenzív meditáció révén az igazságot mindennapi életünkben jelenítették meg. Az Ayurvéda a mindennapi élet tudománya, s a tudásnak ez a rendszere a rishk gyakorlati, filozófiai és vallási megvilágosodásából alakult ki, amely viszont abban gyökeredzett, ahogyan ők megértették a teremtést. Észrevették ember és univerzum szoros kapcsolatában, hogyan jelenik meg a kozmikus energia valamennyi élő és élettelen lényben. Megértették, hogy minden létezés forrása a Kozmikus Tudat. A Samkhya filozófiája huszonnégy elvet vagy elemet fedezett fel a világegyetemben, amelyek közül a Prakruti, a kreativitás a legalapvetőbb. A Prakruti teremti meg a világegyetemben jelenlévő valamennyi formát, az elementáris fizikai energia, amely a három gunát, vagy attributumot hordja, amely a természetben mindenütt megtalálható. Ez a fejlődő kozmosz.

A három guna: satva (az esszencia), rajas (a mozgás) és a tamas (az inercia). Ezek alkotják minden létezés alapját. Egyensúlyban tartalmazza őket a Prakruti. Ha az egyensúly felborul, létrejön a gunák kölcsönhatása, ez hozza létre az univerzum fejlődését.

A Prakruti első manifesztációja a Kozmikus Értelem. A Mahadból létrejön az Ego, azután az Ego az öt érzékbe és az öt hajtószervbe manifesztálódik a satva segítségével, ezzel megteremtve az organikus világegyetemet. Ugyanez az Ego ezután tovább manifesztálódik az öt alapelembe a tamas segítségével, hogy létrehozza a szervetlen univerzumot. A Rajas az az aktív életerő a testben, amely a szerves és a szervetlen univerzumot a satva illetve a tamas felé mozdítja. Így a satva és a tamas mindketten olyan inaktív, potenciális energiák, amelyeknek szükségük van a rajas aktív, kinetikus erejére.

Az Ayurvéda és a nyugati elme

A nyugati gyógyítás és gondolkodás általában az egyéniség általánosítására, kategóriákba szorítására hajlik. Az Ayurvéda azt tartja, hogy a normalitást egyénileg kell értékelni, mert minden egyes emberi természet saját különös és spontán temperamentummal és működéssel rendelkezik. Keleten a megértés kulcsa az elfogadás, megfigyelés és tapasztalat, nyugaton viszont a kérdezés, az elemzés és a logikai dedukció. A nyugati elme általában az objektivitásban bízik, míg a keleti nagyobb hangsúlyt fektet a szubjektivitásra. A keleti tudomány az objektív és a szubjektív megkülönböztetését tanítja.

Az ember felépítése

Az Éter, a Levegő, a Tűz, a Víz és a Föld, vagyis az öt alapelem az emberi testben három alapelvként vagy nedvként jelenik meg – ezt tridosha néven ismerjük. Az Éter és a Levegő elemekből jelenik meg a vatanak nevezett testi elv. A Tűz és a Víz elemei manifesztálódnak együttesen a tüzes teszi elvben, amelyet pittanak neveznek. A Föld és a Víz elemei pedig a testi víz nedvben, a kaphaban jelennek meg. E három elem – a vata, a pitta és a kapha – irányítják a test, az elme és a tudat összes biológiai, pszichológiai és fizipatológiai működését. Normális fiziológiai állapotában alapvető alkotóelemekként és védőhatárokként működnek a test számára, ha egyensúlyuk pedig megbomlik, a betegségfolyamatokban vesznek részt.

A tridosha a felelős egyes egyéni vágyak és preferenciák kialakulásában az ételek felé: ízeik, hőmérsékletük, stb. tekintetében. Ők irányítják a testszövet létrejöttét, fennmaradását s elpusztulását és a hulladékanyag testből való eltávolítását. A pszichológiai jelenségekért is ők felelősek, beleértve az olyan érzelmeket, mint a félelem, düh és a bírvágy, s az emberi érzelmek legmagasabb rendjéért is, mint az értelem, együttérzés és szeretet. Így, a tridosha alkotja az ember pszichoszomatikus létezésének alapját.

Valamennyi egyed alapvető alkata fogamzáskor meghatározódik. A megtermékenyítéskor az egyetlen hím egység, a spermium egyesül az egyetlen nőstény elemmel, az ovummal. Az egyesülés e pillanatában az egyén alkatát meghatározzák a szülők testében manifesztálódott testi levegő, tűz és víz permutációi.

Az alkat 7 féle variációban létezhet a három dosha keveredésével, melyet a szanszkritban prakritinak neveznek, amely kifejezés annyit tesz, „természet”, „kreativitás” vagy „első teremtés”. A testben az öt alapelem – Víz, Fa, Tűz, Föld, Levegő - kifejeződése az alkat. Az egyén alapvető felépítése élete folyamán változatlan marad, minthogy genetikusan meghatározott.

---------------------------------------------------------------------------------------

Shiroabhyanga masszázs - váll, nyak, fej marma presszúra

A marma szó szankszrit szó. Jelentése: titkos pont, létfontosságú energiapont, érzékeny pont. E pontokban tárolódik a prána, és ezek azok a pontok, ahol a test és az univerzum közötti energia- és információcsere folyik.

A marma pontok elhelyezkedésüket tekintve az idegek, izmok, erek, csontok, ízületek feletti helyeken találhatóak. E pontok finomtesti síkon fel tudják venni a kozmikus energiát és szerteoszlatják a fizikai test szervei között. Másrészt olyan energiakapuk, melyek képesek kinyílni ls bezáródni, így közvetítik az életerő energiát a test különböző részeihez, egészen a sejtekig.Ellátják a szerveket életerő energiával, a szöveteket érzetekkel, a sejteket emocionális információkkal. A pontok ismeretében, a terápia ismeretében, melyet e pontokon keresztül végezhetünk, irányíthatóa prána valamennyi formája, amely a testet harmonizálja. Így hosszú távon megőrizhető az egészség, valamint több típusú betegség gyógyulását képesek vagyunk elősegíteni.

A marma terápia használatának ismerete a dél-indiai harcművészeti iskolában egy szűk réteg számára volt elérhető. Az életenergia irányításának, a gyógyításnak és az életenergia blokkolásának, a megsebesítésnek, a halál okozásának módszerét, valamint a marma pontok elhelyezkedését, felosztását, s az egyes pontok kezelését és sebzési technikáit Agastya Rishi nyomán Sushruta Samhita rögzíti munkáiban.

A marma terápia hatása

Fizikai hatások:

Méregtelenít, eltávolítja az amákat, erős fájdalomcsillapító hatású. Segít a test fiatalításában, a sejtregenerációban, összehangolja a belső szervek funkcióit. Támogatj az összes szervrendszert, hozzájárul a szövetek gyors gyógyulásához, növeli a test természetes védekező képességét. Regenerálja a testet, beindítja a gyógyulási folyamatokat, elősegíti a sejtek közötti kommunikációt. Szabályozza a vegetatív idegrendszert, növeli a test rugalmasságát. Megteremti a fizikai test erőteljes átalakulásának feltételeit, aktiválja a vérkeringést, az anyagcsere működését, erősíti az érzékszerveket.

Energetikai szintű hatások:

Eltávolítja a nádik és a sroták energiablokkjait, és fokozza az energia áramlását. Enyhíti a fáradtságot, energiával tölt fel, megszűnteti a toxinok okozta testi merevséget, segít helyreállítani a doshák, az al-doshák egyensúlyát.

Lelki hatások:

Emocionális méregtelenítés. Segít a pontokon tárolt negatív érzelmek, lelki tulajdonságok, érzetek, érzések, vágyak, jellemvonások, félelmek, szorongások, gátlások, undorok, viselkedésformák, magatartásminták, bármilyen tudatalatti, elfojtott vagy túlzott érzelmek, érzelmi reakciók elengedésében. Ellazít, érzelmi táplálékot nyújt. Megszűnteti a lelki toxinok miatti érzemi merevséget, csökkenti a stresszt.

Szellemi hatások:

Mentális méregtelenítés, eltávolítja a pontokon tárolt negatív mentális tulajdonságokat. Felszámolja a mentális mérgek okozta gondolati merevséget. Erősíti a spirituális átalakulást, nyugtatja, lecsendesíti az elmét. Megkönnyíti a koncentrációt, növeli az intuíciót, a tudatosságot. Önmagunk, mások és külső helyzetünk fokozott megértését biztosítja.

A Shiroabyanga masszázs tulajdonságai:

- Végezhetjük szárazon, azonban hidegen sajtolt olajokkal hatékonyabb, az olajokat az alkathoz vagy a betegséghez igazítjuk, de általában édes, fejolajat, pl. mandulaolajat használunk

- rendkívül hatásos

- nem csak a fej, de a homlok, a nyak-vállöv is a kezelés része

- azonnal érezhetően javítja az alvás minőségéet, relaxál, hormonális változásokat indít be - az egyensúly megtartásával

- az olajok hatása a bőrre is kiváló, plusz kezelést nyújt

- problémák, amire ajánlott: fejfájás, migrén, depresszió, krónikus fáradtság, koncentráció- és memóriazavar, látásgyengeség, fülzúgás, ál,atlanság, túlhajszoltság, stressz, hiperaktivitás, magatartászavar, psoriasis, jótékony hatású parkinson szindróma, bénulás és SM betegség esetén is.

----------------------------------------------------------------------------------- 

Egyedi terápiák

---...---

Gyógynövények kicsit másképpen:

A menta

A mentát legtöbbször tea formájában fogyasztjuk, illetve nyáron mindenképpen a hűsítő italok összetevője, kiegészítve a lime, a gyömbér italokat. Használható a zöldségekből készült szószokban is.

Több fajtája létezik: fodormenta, borsmenta, vadmenta, de mind csípős ízű gyógynövény, melyeket elsősorban gyulladások csökkentésére alkalmazhatunk külsőleg és belsőleg is.

Külsőleg a bőrön található elváltozások, gyulladások, aknék gyógyítására, illetve égési sérülések kezelésére.

Belsőleg a száj fertőtlenítésére használhatjuk, és nem utolsó sorban az emésztés elősegítésére. Akinek gyomor problémái vannak vagy lassú az emésztése, illetve a bélflóra nem működik megfelelően, ne szalassza el a gyógynövény belső használatát. Tea, illetve a doTerra terápiás minőségű belsőleg is alkalmazható olaja formájában tudjuk magunkhoz venni.

A menta jó vértisztító, a testet méregtelenítő  tulajdonsága is ismert. Levele az idegrendszer nyugtatójaként is használatos, tea formájában. A teát mindig szárított levelek forrázásával készítsük elő! Ha tisztítunk vagy az emésztést segítjük vele, étkezés előtt 10-15 perccel igyuk meg.

A menta élő növényről letört levelének illőolaja hányinger esetén csökkenti a tüneteket. Ha nincs kéznél a növény, a terápiás minőségű olaját használhatjuk párologtatva vagy közvetlenül az orrjárathoz emelve, "beleszagolunk" az üvegcsébe.

Légúti megbetegedések, allergia, asztma esetén a minőségi illóolajat a levegőbe diffundálva az orrjárat kiürül, a nyálkahártya gyulladása, irritációja enyhül, a köhögést csillapítja, a hilust tágítja, ezzel engedi a beteget levegőhöz jutni. Ezt a felhasználást kisgyermek esetén nem ajánlatos alkalmazni, mert az ő légcsövükre még nagyon erőteljes a hatás és éppen az ellenkezőjét érhetjük el!! Esetükben ezt az elváltozást kezeljük levendula és/vagy tömjén olajának a légcsőbe juttatásával!

Nagyon fontos! Mielőtt mindennapossá tennénk az alkalmazását, teszteljük ki - ebben segítek -, milyen testalkatunk van. Mivel az ayurvédikus gyógyászat szerint csípős tulajdonságú növényről van szó, a Pitta és a Kapha dosha egyensúlyozója, míg a Vata dosha kibillentője nagy mennyiségben!

----------------------------------------------------------------------------------

Folyamatosan bővítem!! :-)



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 33
Tegnapi: 14
Heti: 73
Havi: 370
Össz.: 169 021

Látogatottság növelés
Oldal: Ayurvéda masszázsok
Mindenkinek szüksége van Önmagára - © 2008 - 2024 - lelkiegyensulyunk.hupont.hu

A HuPont.hu weblapszerkesztő. A honlapkészítés nem jelent akadályt: Honlapkészítés

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »